Yritystoiminnassa on tärkeää pitää omat ja yrityksen rahat erillään sekä kerätä kuitit ostoista. Toiminimissä ja henkilöyhtiöissä on kaikkien rahojen pitäminen yhdessä pussissa varsin yleistä. Kirjanpidossa yrityksen ja yrittäjän menot eritellään. Em. tapaa helpompi ja yrittäjän oman taloudenpidon kannalta parempi tapa on perustaa yrittäjälle henkilökohtainen pankkitili kortteineen, jonne siirretään kuukausittain yrityksen tililtä rahaa palkan tapaan. Vastaavasti yrityksen ostot tehdään yrityksen luotto-/pankkikortilla. Ylimääräisiä pankkikuluja tulee, mutta ne tulevat takaisin tilitoimiston laskun pienentymisenä.
Tuote/palvelukohtainen tiliöinti. Tarkoittaa kulujen kohdistamista tietylle tuotteelle tai palvelulle. Ostettaessa ilmoitetaan myyjälle asiakkaan viite, jolloin saadaan saman viitteen laskut laskettua yhteen. Tästä nähdään tuote/palvelukohtaiset ostot, josta on suuri apu tuotteen/palvelun kannattavuuden seurannassa.
Yritystoiminnan vakiinnuttua ja osoittauduttua tulokselliseksi pankin rahoitusosuus yleensä kasvaa. Pankit ovat erityisen kiinnostuneita yrityksen maksuliikenteestä, johon heillä on tarjota monia käytännön työtä helpottavia ratkaisuja. Sähköinen laskutus on tätä päivää erityisesti niissä yrityksissä, joissa laskuja tehdään kuukaudessa satoja. Pankkilainan ehtona on tietysti turvaava vakuus, jonka järjestäminen käy yrityksen vaurastuessa entistä helpommaksi. Tällöin rahoituskulut jäävät tuntuvasti Finnveran normaalia investointi- ja käyttöpääomaluottoa edullisemmaksi.
Minimoidaksesi rahoituskulut ja varmistaaksesi rahoituksen järjestymisen toimi seuraavasti:
Copyright JDC Kehitys Oy - All Rights Reserved - Lisätietoa evästeistä
Emme vastaa virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista. Lisätietoa.