Yrityksen kassasta on ennen asiakkaan maksua täytynyt maksaa palkat, sotut ja verot, sähköt, raaka-aineet ja monet muut tuotteen tekemiseen liittyvät menot. Ainoastaan vähittäiskaupassa ja henkilökohtaisia palveluita myyvissä yrityksissä on mahdollista, että raha on kassassa ennen ostolaskuja.
Yrityksen alkutaipaleella tarvitaan käyttöpääomaa enemmän kuin vakiintuneessa liiketoiminnassa
Alkuvaiheen kustannuksia lisäävät:
Usein käyttöpääoman tarpeeseen ei suhtauduta riittävän vakavasti. Jos käyttöpääomaa on niukasti, joudutaan laskujen maksamista viivyttämään. Tästä aiheutuu viivästyskorkomenoja ja mikä pahinta, yritysten luottokelpoisuutta valvova Suomen Asiakastieto Oy saa viivästymisestä tiedon. Huonon maksajan maine vaikeuttaa toimintaa monella tavalla ja merkinnän poistuminen rekisteristä kestää pitkään.
Käyttöpääoman tarve saadaan selville normaalin liiketoimintasuunnittelun yhteydessä tehtävästä aloittavan yrityksen taloussuunnitelmista YT4 tai YT5. Aloittavan yrityksen taloussuunnitelmat sisältävät kassabudjetin, jolla voidaan ennustaa kassan riittävyys. Käyttöpääomaa kannattaa varata 2- 4 kuukauden toimintaan riittävä rahamäärä. Käyttöpääoman määrässä on paljon toimialakohtaisia eroja, joista löytyy vertailutietoa Yritystulkin tilastoista. Kassabudjetin pitäminen on tarpeen koko yrityksen elinkaaren ajan.
Yleisin käyttöpääoman rahoitustapa on pankin myöntämä luotollinen tili. Luotollinen tili tasaa yrityksen rahavirtoja, koska harvoin myyntilaskuista saatavat tulot saadaan ennen ostolaskujen maksamista. Luotollinen tili vaatii reaalivakuuden. Yrityksen käyttöpääoman tarvetta voidaan tyydyttää myös myyntisaatavien rahoittamisen eli factoringin avulla. Factoringrahoituksen perustana on rahoitusyhtiön ja asiakasyrityksen välillä solmittu sopimus, jonka mukaan asiakasyritys siirtää kaikki myyntisaatavansa rahoitusyhtiölle tämän myöntämän luoton vakuudeksi. Rahoitusyhtiö maksaa myyntilaskuista esim. 80 prosenttia tilillesi 2 - 3 päivässä, vaikka asiakkaalle olet antanut maksuaikaa esim. 30 päivää. Erillistä vakuutta ei näin tarvita. Yrityksen reaalivakuudet säästyvät muihin rahoitustarpeisiin. Factoringrahoitukseen voidaan liittää myyntireskontran hoito ja myyntisaatavien perintäpalvelu. Factoringrahoitusta käytettäessä on asiakkaallasi oltava luottotiedot kunnossa.
Factoring käytännössä
Rahoitusyhtiö maksaa ennakkoon 70 - 90 % yritysasiakkaalleen tämän myyntilaskusta 2 - 3 päivän sisällä laskutuksesta ja loput eräpäivänä. Antamastaan lyhytaikaisesta luotosta rahoittaja perii kulut ja asiakaskohtaisen koron.
Vakuus
Yritys ei anna vakuutta, jos tämän asiakkaat ovat maksukykyisiä.
Muut ehdot
Rahoittaja edellyttää yleensä koko myyntisaatavakannan siirtämistä heille.
Factoring rahoituksen soveltuvuus:
Factoring rahoituksen edut:
Haitat
Voi antaa epäluotettavan kuvan loppuasiakkaalle. Rahoitusyhtiö usein vaatii kaikki myyntisaatavat itselleen.
Factoring kirjanpidossa
Rahoitetut myyntilaskut ovat yrityksen lyhytaikaista velkaa. Rahoituskulut ovat tuloslaskelman kuluja. Toimituksen jälkeen rahoitetut myyntilaskut muuttuvat myyntisaataviksi, jotka on käsiteltävä omalla tilillään. Samalla ne ovat myös annettuja vakuuksia, jotka taseen liitetiedoissa ilmoitetaan kohdassa ”annetut pantit”.
Myyntisaamiset
Ostovelat
Raaka-aine varasto
Tuotanto
Copyright JDC Kehitys Oy - All Rights Reserved - Lisätietoa evästeistä
Emme vastaa virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista. Lisätietoa.