Försäljningsbidrag
Produktens försäljningsbidrag kalkyleras enligt följande:
Försäljningsbidrag = Försäljningspris - inköpspris - köpta tjänster
Försäljningspriset räknas uppifrån ner!
Enligt formeln (100 x köppriset) / (100 - försäljningsbidrags-%)
T.ex. Köppriset 80 € , försäljningsbidraget 35 %
(100 x 80) / (100 - 35) = 123,08 €
Försäljningsbidraget varierar kraftigt beroende på butikens bransch. Desto högre kostnader desto mera pengar behövs. Därav beror mm. web-handels lägre priser, som kan arbeta i billigare lokaler med lägre personal. Samt stormarknadskedjorna har lägre försäljningspriser på grund av mindre inköpspriser. Dyra produkter med långa försäljningsperioder och höga finansieringskostnader, t.ex. bil- och maskinhandel, äter marginal. Inom detaljhandel svinn orsakar förluster. De är snatteri, brott på varorna eller överskridandet av bäst före-datum. Mängden förluster kan lätt vara 4 procent av den totala försäljningen. Förluster måste involveras i fastställandet av försäljningspriset.
Exempel av realiserade försäljningsbidragen:
OBS! I beräkning av priser måste den procentuella försäljningsbidraget vara större, exempelvis inom klädhandeln 55 - 60 %. En del av produkterna säljs med rabatt, det blir svinn och klagomål. Den slutliga försäljningsbidraget skulle falla till cirka 30 procent.
Copyright 2015 JDC Kehitys Oy - All Rights Reserved - Om cookies
Emme vastaa virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista.