Yritystulkin markkinointibudjetilla hallitset markkinoinnin menoja ja aikataulutat markkinointitoimet.

Ohjelma laskee markkinoinnin osuuden prosentteina liikevaihdosta, jolloin näet markkinoinnin toimivuuden. Myöhemmn voit tarkistaa, paljonko liikevaihto kasvoi, kun markkinointia lisättiin.

Esimerkkejä isojen yhtiöiden markkinointipanostuksista eri aloilta (%/liikevaihto)

  • Autokauppa 3 %
  • Elintarvikevalmistaja 3 - 4 %
  • Kodinkonekauppa 3 %
  • Päivittäistavarakaupat 1 - 3 %
  • Rautakaupat 1 - 2 %
  • Leipomot 10 - 20 %

Radion ja verkkosivujen mainoshintoja (alv 0 %)

  • Valtakunnalliset kaupalliset radiot (mainos arkena, klo 6 - 21): suosituimmat kanavat 100 - 450 €/30 sek mainos. Myydään yleensä kohderyhmäkauppana, jolloin mainos soi eri radiokanavilla. Mainoksen tekokustannukset alkaen 200 €.
  • Paikallisradiot: hinnoittelu n.16 - 60 €/30 sek ja yleisesti mainos tehdään samaan hintaan.
  • Digitaalinen markkinointi: Hakusanamainonta netissä (esim. Google): perustuu klikkihinnoitteluun (CPC) eli maksetaan vain, kun netissä klikataan linkkiäsi. Hinta vaihtelee 0,10 – 10 €/kpl avainsanasta riippuen. Kustannuksia voi rajoittaa asettamalla klikkauksille kappalemääräinen raja.
  • Sosiaalinen media: maksat joko mainosnäytöistä tai ainoastaan mainosta klikanneista. Voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi asuinpaikan, sukupuolen, iän, harrastusten ja kiinnostusten mukaisesti. Voit itse määrittää mainosbudjettisi päivä-, viikko- tai määräkohtaisesti esim. 1 €/päivä tai 30 €/kk, ylärajaa ei ole.
  • YouTube: 30 sek mainos kohdennettuna noin 0,05 - 0,10 €. Katsoja voi 5 sekunnin katsomisen jälkeen ohittaa mainoksen tai jatkaa sen katsomista – maksat vain jos mainoksesi katsotaan kokonaan (tai vähintään 30 sek).
  • Display -mainonta: Bannerimainonnassa käytetään yleisesti CPM -hinnoittelua (Cost per Mille) tai CPT (Cost per Thousand) eli hintaa tuhatta näyttökertaa kohti. Bannerihinta esim. Iltalehden verkkosivujen paraatipaikka 24 €/CPM (1000 mainosnäyttöä). Näyttökertojen määrän voit itse valita, min. kampanja 5000 €.

Sanomalehtien ilmoitushintoja (arkisin nelivärisenä alv 0%)

  • Ilmaisjakelulehdet ja tilatut paikallislehdet: noin 0,8 – 2,0 €/pmm.
  • Aamulehti: 150 x 42 mm noin 816 - 1020 €, mainos 1/4 sivu 150 x 134 mm noin 2608 - 3260 €.
  • Helsingin Sanomat: 150 x 42 mm noin 2121 € ja 150 x 180 mm noin 9085 €.
  • Hämeen Sanomat: 150 x 42 mm noin 404 € ja 150 x 180 mm noin 1817 €.
  • Kaleva: 150 x 42 mm noin 632 € ja 1/4 sivu 150 x 180 mm noin 2434 €.
  • Lapin Kansa: 150 x 42 mm noin 503 € ja 150 x 180 mm noin 2050 €.
  • Maaseudun Tulevaisuus: tekstissä neliväri-ilmoitus noin 4,55 €/pmm. Esim. ilmoitus sisäsivuilla 150 x 44 mm 628 €.
  • Ilmoittelussa kannattaa hyödyntää toistoalennukset, yleensä vähintään 20 %.

Palstamillimetri (pmm)
Yhden palstan levyinen ja millimetrin korkuinen tila sanomalehdessä.
Ilmoituksen hinnan laskeminen: Millihinta x palstaluku x korkeus milleinä.

TV-mainonnan ilmoitushintoja

Mainonta myydään yleisesti kohderyhmäkauppana jolloin hinta vaihtelee suuresti ajankohdan, alueellisuuden ja toistojen mukaan. Mainoksen tekeminen alkaen 1000 €.

Esim. MTV3 Tulosruutu 10 kpl x 10 sekuntia:

  • Etelä-Karjala 1403 €
  • Etelä-Savo 1403 €
  • Keski-Pohjanmaa 1530 €
  • Keski-Suomi 1913 €
  • Kemi-Tornio 1020 €
  • Kymenlaakso 1785 €
  • Lappi 1148 €
  • Oulu 2499 €
  • Pirkanmaa 3570 €
  • Pohjanmaa & Etelä-Pohjanmaa 2295 €
  • Pohjois-Karjala 1658 €
  • Pohjois-Savo 2040 €
  • Päijät-Häme 2423 €
  • Satakunta 1530 €
  • Uusimaa 11 220 €
  • Varsinais-Suomi 3060 €
markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa